30/05/2012

Ponad 80 proc. przedsiębiorców straciło kiedyś pieniądze, bo kontrahent okazał się nierzetelny – wynika z badania przeprowadzonego przez Rzetelną Firmę. Aż 33 proc. szacuje swoją stratę na ponad 20 tys. zł. Trudno powiedzieć, czy ganić jednych za nieuczciwość, czy drugich za naiwność.

Rzetelna Firma zapytała ponad 1000 przedsiębiorców o ich doświadczenia związane ze współpracą z innymi firmami. Wyniki okazały się zaskakujące. Prawie 86 proc. ankietowanych przyznaje, że spotkało się z przejawami nierzetelności ze strony kontrahentów, z czego aż 22 proc. spotyka się z tym często. Ponad 80 proc. przedsiębiorców zdarzyło się stracić pieniądze lub wyprodukowane dobra, dlatego że klient lub podwykonawca nie wywiązał się z umowy. Dla 36 proc. badanych była to strata większa niż 1 tys. zł, 33 proc. straciło ponad 20 tys. zł. 

(...)

Powodów takiej ryzykownej postawy może być kilka – mówi Izabela Kielczyk, psycholog biznesu. – Bardzo często oceniamy naszą rzeczywistość nieracjonalnie, na przykład odsuwając od siebie myśli o negatywnych zdarzeniach. Mamy przekonanie, że „ mnie to nie spotka” czy „nikt mnie nie oszuka”. – tłumaczy psycholog biznesu. – Bardzo często patrzmy również na nasze najbliższe otoczenie biznesowe i wzorujemy się na nim, mimo że postępuje niewłaściwie: „Inni przedsiębiorcy, których znam nie sprawdzają kontrahentów, więc dlaczego ja mam to robić?”. – wylicza pani Izabela Kielczyk. – Wreszcie bardzo często przedsiębiorcy kierują się po naturalną obawą, że odwlekając podpisanie umowy i „tracąc czas” na weryfikację partnera biznesowego”, stracą go na rzecz konkurencji – mówi Kielczyk.

 

przeczytaj cały artykuł na: