09/06/2012

Błędy nowicjusza, czyli czego unikać w nowej pracy

  • Nie bądź najmądrzejszy.
    Słuchaj, obserwuj, zadawaj pytania zamiast zagadywać lub chwalić się na okrągło! 
  • Bądź kreatywny ale z umiarem.
    Najpierw poznaj firmę, dopiero potem zgłaszaj swoje nowatorskie pomysły. W nowej pracy nie staraj się od razu być najmądrzejszy. Słuchaj tego, co mówią inni.. Nie bój się zadawać pytań bardziej doświadczonym kolegom. Możesz się od nich wiele nauczyć.
  • Unikaj brania na siebie nadmiaru obowiązków należących do Twoich kolegów.
    Takim zachowaniem nie pozyskasz sympatii zespołu, lecz wejdziesz w rolę ofiary! Nie pozwól, aby  nadmierna liczba cudzych obowiązków „przylgnęła” do Ciebie na stałe. Odmawiając, bądź uprzejmy („Chętnie bym ci pomógł, ale niestety, chcę zdążyć ze swoimi zadaniami i nie dam rady”).
  • Unikaj plotek o byłych pracodawcach i dawnych kolegach z poprzedniej pracy.
  • Nie kłam.
    Nie zmyślaj, opowiadając o tym, co robiłeś w poprzedniej pracy, o swoim hobby, o sobie.
  • Emocje trzymaj na wodzy.
    Szef ocenił Twoją pracę niezbyt pochlebnie? Nawet gdy nie zgadzasz się z jego krytyką , mów spokojnie, nie podnoś głosu. Ale też nie kładź uszu po sobie. Gdy jesteś pewien swoich racji, miej w zanadrzu porcję rzeczowych argumentów. A jeśli krytyka szefa jest słuszna? Na przykład pomyliłaś się w obliczeniach i szef to zauważył? Wtedy nie podejmuj dyskusji z przełożonym. Po prostu przeproś za błąd i natychmiast popraw pracę.
  • Strzeż się etykietowania przełożonych i kolegów.
    Jeśli założymy, że nasz współpracownik to „głupek”, stworzymy relacje wrogości i obustronnej  agresji.
  • Nie bądź za słodką landrynką.
    Unikaj lizusostwa i jak ognia strzeż się nadmiaru pochlebstw wobec przełożonych  i kolegów.
  • Nie łam zasad, które panują w firmie i w zespole.
    Pamiętaj, że to  przybywający dostosowują się do istniejącej kultury organizacyjnej. Łamanie obowiązujących norm lub  radykalne próby zmiany istniejących,  wcześniej wypracowanych wzorców funkcjonowania grupy może być potraktowane jako zachowanie aroganckie, przemądrzałe i doprowadzić do konfliktu z innymi.
  • Powstrzymaj chęć wyróżnienia się.
    Unikaj skrajnych zachowań i reakcji. Pewna powściągliwość w deklarowaniu własnych postaw jest pożądana, przynajmniej do momentu, kiedy nie poznasz relacji w zespole i preferowanych wartości.
  • Nie daj się zaszufladkować.
    Prezentuj różnorodność swoich zachowań. Bądź  towarzyski, ale gdy trzeba, skupiony wyłącznie na zadaniu. Okazuj wesołość, ale w pewnych sytuacjach, zachowaj powagę. Prezentuj wolę kompromisu, ale nie zgadzaj się na wszystko i dla wszystkich. Tylko w ten sposób unikniesz zbyt szybkiego zaszufladkowania.
  • Nie forsuj własnych rozwiązań na siłę, nawet, jeśli wydają ci się najlepsze.